Arapça Sorumluluk Sınavı için tavsiyeler


Arapça 9 Sorumluluk sınavı için nasıl çalışalım?

Arapça 9. sınıf için Beş ünite vardır.

1. Arapçaya Giriş

2. Okulum ve Arkadaşlarım

3. Evim ve Ailem

4. Günlük Hayatım

5. İbadetlerim

Genelde sorumluluk sınavlarında birinci ünite ağırlıklı sorular sorulur. Diğer ünitelerden daha yüzeysel sorular sorulması neredeyse adettendir. Tabi konu arapça sorumluluk sınavı olunca, bu sınava girecek öğrencilere ve seviyelerine bakmak lazım. Arapça sorumluluk sınavına girecek öğrenciler ya normal olarak imam hatipte herhangi bir sınıfta normal Arapça eğitimi almış ve her şeye rağmen “kalmayı becermiş” öğrencilerdir. Ya da İmama hatip dışından ara sınıflara son sınıflara nakille gelen öğrencilerdir. Herkesin hikayesi farklıdır. Bir dünya hikaye sıralanabilir, bir dünya sebep zikredilebilir. Herkesin hikayesi kendisine. Biz bu farklı sebeplerle farklı yaşanmışlıklardan sonra İmam Hatibi tercih etmiş öğrencilere sınav yapacağız. Özeti bu arkadaşlar genellikle Kuran okumayı bilen ve Arapça harflerine aşina ve genellikle de Arapçadan bi haber çocuklardır. Başka liselerden her biri farklı yaşanmışlıklarından sonra imam hatibe gelmiş bu öğrencilerin daha önce görmedikleri derslerden sınava girmeleri ve bu sınavları verip başarıyla verip öyle mezun olmaları gerekir. Aksi takdirde bu sınavları başarmadan mezun olma şansları yoktur.

Sorumluluk sınavlarına girme şansını elde etmiş bir Arapçacı olarak ya gir çık oyna dersiniz ya da gir ağla çık ağla pozisyonunda olursunuz. Sebebi basittir. Bir yanda imam hatip lisesini tercih etme lütfunda bulunmuş öğrenciyi daha ilk karşılaşırken ısınma turları bile yapmadan ringte 1.80 uzanmış bir ruh haliyle bırakma ihtimalidir. Diğer yanda ise imam hatip lisesinde olup ta şu öğrencilere “bir yardım etme” halinin öğretmende oluşturduğu sıkıntılı ruh halidir. Ben imam hatip lisesinde okumadım. Ama imam hatipte ders veren bir pozisyondayım. Bu gün 8 Eylül 2022. Günlerden perşembe. Haftaya Sorumluluk sınavlarımız var. Bana da sağ olsunlar görev yazmışlar. Bu gün hem arkadaşlarla hem de Müdür beyle görüştüm. Hepsi iyi niyetli öğrencilere yardımcı olmaya meyyal bir ruh haliyle benimle konuştular. Ama ben huzursuzum. Çünkü sınavda ne kadar zorlukta bir soru soracağımı henüz bilmiyorum. Ben ne zorlukta sınav yaparsam yapayım çocukların hepsinin bu sınavdan geçme şansı yok. Ben de beleş geçmesinler istiyorum. E ne yapalım o zaman. Yapacağımı planlamaya başladım. Öğrencilere kolay sorayım. Evet belki yapa bilenler olur. Ama bence çoğu yapamayacak. Temel seviyede Arapça bilmeden de kimsenin geçme şansı yok. Tekrar girmeleri gerekecek. E gene yapamazlar ama. Olsun o zaman bir daha bir daha. Ama bıktırıcı süreçler bunlar. Valla evet bıktırıcı süreçler. Hata bazen bir üst sınıfın Arapça dersini yapabilmiş olacaklar. (Nasıl olmuşsa ya da olacaksa) Ama Arapçanın o alt sınıfını sınav ile geçemedikten sonra Maalesef mezun olamazlar. E ver elliyi geçsin nolcak hocam diyenlere saygılarımı sunarım. Normal derslerden belki de yüksek almış bu çocukların ortalamaları Arapça nedeniyle düşecek. Düşünsenize ders ortalaması- diyelim ki – doksanın üstünde. Ve Arapça nedeniyle notları aşağıya inecek. Veli herhalde bu psikolojiyi bilse kesinlikle buraya öğrencisini getirmezdi. Ben olsam da getirmem. E napalım. Hem bu çocuklar Arapça bilmiyor. Hem de mecburen sorumluluk sınavına girecekler ve bırak kalmayı not ortalamalarının bile düşmesine razı değiller. İşimiz zor. Kabul edenler olursa ki edecekler mecburen. Ben onların Arapça hallerini düzelteceğim. Sonra ikinci dönem sınava girecek ve yüksek bir notla sorumluluk sınavını vermiş olacaklar. Oh be nihayet iyi duran bir çözümle karşı karşıyayız. Kendime iş çıkarmış oldum ama kafam çok rahat olacak.

Şimdi benim öğrencilerimden Arapça sınavına girecekler için tavsiyeler yazmaya başlaya bilirim.

1. Öncelikle Arap harflerini tanıyın ve bitişme şekillerini öğrenin.

2. Arap harflerinin sesli hale getiren harekeleri ve uzun sesler için kullanılan “ا و ي ” harflerinin nasıl kullanıldığına dikkat edin.

3. Türkçe’de olmayan erillik-dişillik meselesini anlamaya çalışın. Yine Türkçe de olmayan artikel konusunu halletmeyi ihmal etmeyin (ingilizcedeki “the” yerine kullanılan “ ال ” takısı)

4. Birinci ünite için tekil zamirleri halledin.

5. İşaret isimlerini (هذا – هذه)ve kullanımlarını öğrenin. من ve ما soru kelimeleridir. Hangisinin nerede kullanıldığını ve hangisiyle insanları hangisiyle diğerlerini kullanacağını bilin.

6. Selamlaşma Tanışma ve vedalaşma cümlelerini öğrenin. Biri size selam verirse nasıl cevap vereceğinizi, hal hatırınızı sorarsa ne diyeceğinizi, kendini tanıtman gerekirse en basit haliyle kendini tanıtmayı, kim ve nereli olduğunu söylemeyi ve ayrılırken nasıl vedalaşacağını öğren.

Aslında birinci ünite burada bitti. Devamına ihtiyaç olursa sonra devam edelim.

Yorum bırakın